SEO trends 2020 de drie meest opvallendste
boog-zwart boog
John
John Wallbrink

5 November 2019 in SEO

av_timer

5 min. leestijd

SEO trends 2020 de 3 meest opvallende

SEO is continue in beweging, dit vraagt vaak aanpassing van het SEO beleid. Door op de hoogte te blijven van de trends,

Organische zoekresultaten en advertenties gaan steeds meer op elkaar lijken

Al enige tijd wordt er minder op advertenties geklikt dan voorheen. Het aantal campagnes bleef gelijk maar het aantal kliks is enorm afgenomen. Dit komt doordat ervaring leert dat veel advertenties geen antwoord geven op de gestelde vraag, maar gericht zijn op directe verkoop. Google loopt daardoor echter veel inkomsten mis…. Daarom worden er maatregelen getroffen.
De meest opvallende maatregel is het tonen van meer advertenties op een pagina. Deze reclameboodschappen nemen steeds meer plaats in. Daarbij wordt het onderscheid tussen een gratis zoekresultaat en een betaalde advertentie alsmaar kleiner. Het doel van deze strategie is duidelijk: meer mensen ertoe aanzetten om op betaalde advertenties te klikken. Desnoods achteloos of per ongeluk!

Stijging van de zero click searches

Zero click searches zijn de zoekopdrachten waarbij de klik op één van de getoonde zoekresultaten uitblijft. Dit komt onder meer omdat Google op eenvoudige zoekvragen direct het antwoord geeft in een opvallend vak. Dit zijn de zogeheten featured snippets. Hierdoor hoeft een gebruiker minder vaak door te klikken naar een webpagina om het antwoord te krijgen op zijn vraag. Bezoekers krijgen direct het antwoord waarnaar ze op zoek zijn en zijn niet geïnteresseerd in aanvullende informatie.

De auteur gaat scoren

Er zijn zó veel experts, dat door de bomen het bos niet meer te zien is. Iedereen die iets over een bepaald onderwerp denkt te weten, noemt zich een autoriteit op dat gebied. Google haakt hierop in door niet alleen te letten op de inhoud, maar ook op de auteur. Als schrijver kun je dus een score veroveren als expert voor bepaalde onderwerpen. Daarmee zijn we weer terug bij datgeen wij met hoofdletters blijven schrijven, namelijk: lever KWALITEIT. Schrijf dus veel kwalitatieve content over een bepaald onderwerp en ondervindt hoe je website steeds beter zal gaan scoren in de Google zoekmachines.

Hoe kun je reageren op deze trends?

De regels om een hoge positie in de Google zoekresultaten te veroveren veranderen niet door deze trends. Bezoekers passen zich snel aan. De onopvallende advertenties zijn waarschijnlijk slechts korte tijd effectief. Om veel bezoekers te trekken blijft een hoge positie cruciaal. De in het gratis e-book genoemde SEO regels blijven gelden.

Dit houdt in dat je je moet richten op:

  • Het creëren van kwalitatieve content in diverse vormen. Om hoog te scoren, moet je je naast tekst richten op video’s, podcasts, animated gifts, whitepapers en infographics.
  • Het beantwoorden van meer complexe vragen. Vragen die niet voldoende via featured snippets beantwoord kunnen worden.
  • Het trekken van bezoekers via sociale media. De interactie met diverse sociale media platformen blijft belangrijk voor je Google score.
  • Het halen van meer rendement uit je bezoekers. Dit kun je doen door een waardevolle mailingtrigger te maken, zodat je contact kan houden met je bezoekers via je nieuwsbrief.

Conclusie:

Om hoog te scoren ben je verplicht om kwaliteitscontent te maken die écht onderscheidend is tegen opzichte van de concurrentie. Ga zoveel mogelijk je content verrijken met video’s, podcasts, enzovoorts en leef je zo veel mogelijk in je doelgroep in. Lever waarde.

Download voor een hoge, update-bestendige-SEO-ranking ons gratis e-book ‘Versla Google’.

© COPYRIGHT 2019 WALLBRINK CROSSMEDIA
ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN | ALGEMENE VOORWAARDEN