Wat is de Google BERT Algoritme Update?
boog-zwart boog
John
John Wallbrink

3 November 2019 in SEO

av_timer

8 min. leestijd

Wat is de Google BERT Algoritme Update?

Google BERT is de afkorting voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers, het is Google's laatste update van het zoeksysteem, en zoekdeskundigen noemen het de grootste update van het systeem sinds RankBrain vijf jaar geleden werd gelanceerd.

Wanneer is de Google BERT Algoritme update uitrol?

Google is deze week 24 oktober 2019 begonnen met de uitrol van BERT, en hoewel de gemiddelde zoekers de verandering misschien niet zullen opmerken, meldt Google dat het waarschijnlijk 1 op de 10 zoekopdrachten zal beïnvloeden. De Google BERT update is misschien wel de grootste verandering in SEO van de afgelopen jaren.

Wat we zullen behandelen rond de Google BERT Update:

  1. Wat is Google's BERT
  2. De invloed van BERT op RankBrain en natuurlijke taalverwerking
  3. Hoe BERT invloed heeft op SEO
  4. Wat BERT betekent voor marketeers

Dus, wat is de BERT Algoritme Update?

In termen van de leek, BERT is een systeem dat Google helpt beter te begrijpen wat mensen zoeken als ze zoeken.  Het is een update van Google's natuurlijke taalverwerking, die wordt gebruikt om een zoekopdracht te matchen met de inhoud op een pagina.

In wezen is het de volgende stap in Google's zoektocht naar een beter begrip van de natuurlijke taal in de context en het zo goed mogelijk afstemmen van de zoekresultaten op de intentie van de zoeker. En het is slechts een van de vele signalen die Google gebruikt om zoekopdrachten te begrijpen en te matchen met resultaten.

Zo kan Google bijvoorbeeld, als aantekeningen in het Search Engine Journal, in synoniemen die in zoekopdrachten worden gebruikt, de zoekwoorden oppikken en ze vergelijken met het eigenlijke woord op een pagina. Het kan ook spelfouten oppikken. Nu voegt het BERT toe om een zoekopdracht beter te kunnen interpreteren.

Dat gezegd hebbende, zal BERT niet noodzakelijkerwijs in het spel komen voor alle zoekopdrachten. In plaats daarvan zal het gebruikt worden op een query-per-query basis, en afhankelijk van de query kan één of alle van de bovenstaande methodes gebruikt worden. BERT zal van invloed zijn op de organische zoekresultaten en op de fragmenten.

Wat is Rankbrain?

RankBrain, Google's eerste AI voor zoekopdrachten, zal niet verdwijnen. BERT bouwt eerder voort op het werk dat RankBrain doet. Vijf jaar geleden werd RankBrain geïntroduceerd. RankBrain is een machine-learning artificial intelligence-algoritme dat de Google-zoekmachine gebruikt om zoekresultaten te verwerken.

Het gebruik van AI zoals RankBrain vertegenwoordigt is een verschuiving in Google's benadering van de zoekresultaten. In plaats van zich voornamelijk te richten op zoekwoorden richt het zich op natuurlijke taalverwerking om de context achter de zoekwoorden beter te leren begrijpen. Door dit te doen, kan het nauwkeuriger een zoekopdracht van "hoe draag je een spijkerbroek" koppelen aan een artikel met tips en trucs voor het dragen van een spijkerbroek bij speciale gelegenheden, in plaats van bijvoorbeeld een e-commerce winkel die spijkerbroeken verkoopt.

Uiteraard is het systeem in de loop der jaren geëvolueerd. Dat is waar BERT een rol speelt. Net als RankBrain is BERT een technologie die erop gericht is om Google te helpen de intentie en betekenis achter zoekopdrachten beter te leren begrijpen. Zie het als een volgende stap in de seach evolutie. Omdat het een apart systeem is, kan zowel BERT als RankBrain bij de verwerking van een zoekopdracht worden toegepast, afhankelijk van de complexiteit.

Wanneer zal Google BERT gebruiken?

Volgens Google is BERT bedoeld om de nuances en de context van de woorden die in zoekopdrachten worden gebruikt beter te begrijpen en deze zoekopdrachten te matchen met de meest relevante resultaten.

Het is belangrijk om te begrijpen dat BERT zoekopdrachten analyseert, niet de inhoud van een pagina. Dus, hoewel je niet veel kunt doen om direct voor BERT te optimaliseren, betekent dit wel dat je jouw inspanningen om relevante, kwalitatief hoogwaardige content te creëren moet verdubbelen.

Naarmate Google beter wordt in het begrijpen van de natuurlijke taal en de werkelijke betekenis en context achter de vele zoekopdrachten zal het ook beter worden in het vinden van de pagina's die het beste passen bij deze zoekopdrachten. Dat betekent dat slecht geschreven artikelen met een magere inhoud niet past bij de nieuwe Google BERT update. In plaats daarvan moet je je richten op het creëren van inhoud die is afgestemd op de werkelijke vragen die jouw publiek stelt.

FAQ vragen

Marketeers kunnen ook een stapje hoger komen door het opnemen van speciale FAQ-rubrieken, die niet alleen gericht zijn op de dichtheid van trefwoorden, maar ook op antwoorden van hoge kwaliteit. Wat betreft de fragmenten wordt het markeren van pagina's met FAQ, How-to en Q&A-schema aanbevolen om de kans dat uw pagina's door BERT worden opgepikt te vergroten.

Houd er ook rekening mee dat de introductie van BERT waarschijnlijk ook een groot effect zal hebben op voice search, omdat de fragmenten vaak worden opgepikt in de resultaten van de spraakzoekactie, omdat ze worden opgepikt in de resultaten van de spraakzoekactie.

Dus, wat betekent de Google BERT Update voor jou?

Simpel gezegd, BERT is een enorme vooruitgang in SEO. Google zelf noemt BERT "de grootste sprong voorwaarts in de afgelopen vijf jaar, en een van de grootste sprongen voorwaarts in de geschiedenis van Search". Hoewel het de bedoeling van BERT is om zoekers te bevoordelen, lijkt het onvermijdelijk dat het een effect zal hebben op de manier waarop sites worden gerangschikt in de resultaten.

Houdt je Google posities de komende weken nauwlettend in de gaten. Als je eventuele dalingen opmerkt, moet je de inhoud op de pagina evalueren en ervoor zorgen dat het nauw overeenkomt met de bedoeling van de zoeker.

© COPYRIGHT 2019 WALLBRINK CROSSMEDIA
ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN | ALGEMENE VOORWAARDEN